ЯК ПІДГОТУВАТИ ДИТИНУ ДО ШКОЛИ: ПОРАДИ БАТЬКАМ

Зараз в Україні запроваджується реформа освіти, тому ваше дитя навчатиметься вже у Новій українській школі, в якій не буде найбільших страхів батьків – важких підручників, мордування домашньою роботою та прочуханів за недостатньо каліграфічні закарлючки. Якщо ваш першокласник цьогоріч вперше відкриватиме двері свого нового класу, тоді прочитайте про нову концепцію навчання, ознайомтеся із вашою роллю в освіті дитини та дізнайтесь про майбутню взаємодію з учителем. Словом, довідайтесь усі деталі, що допоможуть вам пізнати суть НУШ. Звісно, це не позбавить вас від хвилювання, але допоможе зрозуміти, що страхи, пов’язані із вашим досвідом першого класу не матимуть нічого спільного з враженням дитини від свого класу.

Підготовка дітей до навчання в школі – фундамент для майбутньої успішності. Це відповідальний період в житті не тільки дитини, але і кожного з батьків. Початкова школа є переломним моментом на шляху становлення маленької особистості. Змінюється режим і ритм життя, з’являється відповідальність за свої дії, маленькі, але перші обов’язки. Все це в цілому викликає стрес у дитини, і те, як він з ним впорається, багато в чому залежить від правильної підготовки. Що передбачає готовність до школи? Підготовка дитини до школи складається з трьох компонентів:

  • соціальний – вміння адаптуватися в соціумі;
  • інтелектуальний – базові навички читання, письма, підрахунку;
  • емоційний –  готовність дитини бути самостійним і відповідальним.

У більшості випадків тестується тільки інтелектуальна складова. Комунікативний навичок, а також емоційна готовність залишаються «за бортом». Однак психологи не втомлюються повторювати, що саме соціальна «зрілість» дошкільника обіцяє йому успіх в навчанні. Щоб діти успішно «гризли граніт науки», їм повинно бути в школі емоційно комфортно.      Головна мета початкової школи – навчити дітей рахувати, писати і читати. Виникає логічне запитання: навіщо тоді всьому цьому вчити дитину до 1 класу? Як кажуть педагоги, базові навички складають необхідну основу для їх успішного оволодіння. Не секрет, що різним дітям для запам’ятовування одного і того ж матеріалу потрібен різний час. Шкільна програма орієнтована на середній рівень. Щоб всі дітки вкладалися в заданий темп, необхідна дошкільна підготовка. Наступна складова – вміння дитини спілкуватися, висловлювати свої думки, контактувати з соціумом. Психологи таку підготовку ставлять на перше місце. Малюк, який вміє писати і читати, але погано адаптується в колективі, завжди буде «білою вороною». Ось чому важливо, щоб до школи діти відвідували садки, центри розвитку або гуртки. Тільки перебуваючи в колективі, дитина вчиться вибудовувати відносини і отримує необхідні комунікативні навички.

Як батькам підготувати дитину до школи? Багатьох батьків хвилює питання: чи можна підготувати дитину до школи самостійно? Однозначної відповіді психологи і педагоги не дають, тому що чимало прикладів успішних дітей, які навчалися вдома. Однак є великі ризики у розвитку комунікативного досвіду. Відмовлятися повністю від дитячого садка або дошкільного закладу не варто. Навіть батьки з необхідними педагогічними навичками не зможуть замінити дитині спілкування з однолітками. Якщо малюк з якихось причин не відвідує дитячий сад, підготовку необхідно організувати вдома:

  • Розповідайте, які переваги отримують діти, коли стають школярами: знаходять багато друзів, стають самостійними та дорослими тощо.
  • Спілкуйтеся з малюком на тему шкільних років, згадуйте своїх вчителів, читайте шкільні розповіді. Дитина повинна розуміти, що навчання — це обов’язковий етап в житті.
  • Цікавтеся думкою сина або дочки, дозволяйте відстоювати свою точку зору.
  • Грайте в «Школу», програвайте різні моменти: виступ перед дошкою, розповідь вірша, дозвольте дитині бути в ролі вчителя.
  • Привчайте з ранніх років всі розпочаті справи доводити до кінця.
  • Привчайте до самостійності в діях і рішеннях.
  • Моделюйте конфліктні ситуації і разом знаходьте їх рішення. Перевірити, наскільки дитина психологічно та інтелектуально готова до школи, можна за допомогою спеціальних педагогічних методик.

 

Домашні заняття

  1. Навчання як гра. Педагоги і психологи рекомендують починати перші заняття в ігровій формі. Не потрібно відразу садити дитину за зошит або за книгу. Рахувати починайте під час прогулянки або гри: «давай порахуємо кубики», «давай дізнаємося, скільки на дереві сидить ворон» та інше. Починати вивчати букви також бажано в звичних побутових ситуаціях, наприклад, під час походу в магазин. Завдання батьків – зацікавити дитину процесом навчання.
  2. Міні-уроки. Перші заняття повинні тривати не більше 15 хвилин.
  3. Метод пряника. Хвалити дитину потрібно не тільки за правильні відповіді, але і за прагнення вчитися. Заохочуйте і мотивуйте тягу до знань приємними бонусами: «Давай зараз почитаємо і потім подивимося мультик». Ніколи не сваріть і не карайте малюка, якщо він відмовляється читати або у нього щось не виходить.
  4. Зміна діяльності​. Важливо пам’ятати, що у дітей надзвичайно рухлива психіка. Всидіти на місці 15-20 хвилин для них складно, не кажучи про те, що і не корисно. Чергуйте заняття з читання чи письма з активними іграми, фізичними навантаженнями, математику з малюванням, …
  5. Повторення – мати навчання​. Не переходьте до нового матеріалу, поки малюк не засвоїть попередній. Після початку нових «уроків» повертайтеся до вивченого. Практикуйте повторення не тільки під час уроків. Наприклад, під час прогулянки попросіть дитину згадати вивчений матеріал.
  6. Використовуйте практичні заняття. Діти погано засвоюють матеріал в теорії, тому все нове підкріплюється практикою і візуалізацією. Обирайте книги з яскравими ілюстраціями, використовуйте практичний матеріал.
  7. Сучасна школа. Підбирайте навчальний матеріал відповідно до чинної шкільної програми.

До школи як на свято

        Дитина із задоволенням піде до першого класу, якщо його не тільки підготувати, але і налаштувати. Батьки часто припускаються помилок, після чого діти стикаються з розчаруваннями і втратою інтересу до навчання. Як цього уникнути, що не робити?

  1. Не формуйте негативні асоціації з процесом навчання ще до його початку.
  2. Не обіцяйте, що школа буде найкращим періодом життя. Нехай малюк сам вирішить.
  3. Не передавайте своє хвилювання. Дитина читає тривогу і емоційний стан батьків.
  4. Не пускайте процес підготовки на самоплив. Перевіряйте і контролюйте готовність, навіть коли дитина відвідувала садок або підготовчі курси.

Що робити?

  1. Підвищить статус дитини. Зробіть подію радісною і позитивною. Привітайте з новим етапом життя.
  2. Влаштуйте шкільний шопінг. Сходіть разом з дитиною до магазину і купіть все необхідне для школи. Нехай сам вибере собі ранець або пенал.
  3. Привчайте до нового режиму за 2-3 тижні до початку навчального року. Будіть та кладіть спати дитину поступово скорочуючи час на 5-10 хвилин від звичного графіка.
  4. Промовляємо обов’язки, з якими зіткнеться дитина в школі. Підготовка домашнього завдання або відвідування продовженого дня не повинні бути несподіванкою.
  5. Зміцнити імунітет. Свіже повітря, фізичні навантаження, активні ігри і вітаміни – найкращі супутники майбутнього школяра. Почніть підготовку організму за 1,5 місяці до 1 вересня.

 

Як не втратити інтерес до навчання:

  1. Мотивуйте навчання. Діти втрачають інтерес до школи вже приблизно через місяць: пік активності проходить, з’являється втома. Цікавий відпочинок – дієва мотивація. Проведіть вихідний разом за корисним і цікавим заняттям.  Як результат, школяр знову задоволений і підстрибом біжить до школи.
  2. Цікавтеся шкільним життям дитини. Частіше відвідуйте уроки, разом готуйте домашні завдання. Створіть довірчі відносини.
  3. Не навантажуйте додатковими заняттями. У перші півроку школи першокласник не повинен відвідувати додаткові гуртки і секції, крім спортивних.
  4. Не лайте за перші невдачі. Підтримуйте школяра в починаннях і не ставте хорошу похвалу як першочергове завдання навчання.
  5. Допоможіть підтягнутися до «відмінника». Не заганяйте з перших класів дитину до статусу невдахи. Якщо щось не виходить, приділіть предмету більше уваги, зверніться за допомогою до вчителя.
  6. Пом’якшуйте шкільний стрес. Не навантажуйте дитину домашніми турботами і обов’язками хоча б в перші місяці навчання.
  7. Час відпочинку. Перерва між заняттями повинна бути дві години. Однак це не час для особистого читання або гри за комп’ютером. Час відпочинку школяр повинен проводити на свіжому повітрі за активними іграми.
  8. Правильний сон і повноцінне харчування. Режим – основа навчання. Не змушуйте дитину сидіти за уроками понад норму, навіть якщо він щось не встиг зробити. Не можна навчання ставити в пріоритет над відпочинком і сном.
  9. Спілкування в колективі. Дозволяйте дитині після уроків залишатися в компанії однокласників. По можливості запрошуйте дітей додому. Спілкування з однолітками необхідно для розвитку і становлення особистості школяра. Якщо у дитини немає друзів і він ні з ким не спілкується, є привід записатися до психолога.
No Comments

Post A Comment